lauantai 14. elokuuta 2010

Minä ja painonhallinta - retrospektiivi

15v - alle 70kg
Kaverini ehdotti, että kertoisin omasta painokehityksestäni vuosien varrelta. Kun 13 vuotiaana aloitin punttien nostelun oma painoni oli hulppeat 64kg, tosin en ollut vielä venynyt täyteen mittaani. Silloin ja seuraavina kahtenakymmenenä vuotena ainoa tavoitteeni treenamisen suhteen oli painon lisäys. Olin todellinen hard gainer.
19v - paino 80-90kg
Armeijaan mennessäni olin saanut hilattua painoni 80:en kiloon. Suurin osa painon noususta oli kuitenkin normaalia kasvusta johtuvaa. Ensimmäisinä opiskeluvuosina, kun en enää asunut kotona painoni nousi parin vuoden aikana 90kg:sta 105kg:an. Silloin lihakset ensimmäistä kertaa todella kasvoivat.

28v - paino yli 110kg

25-30 vuotiaana panostin yhä enemmän harjoitteluun. Opinnot jäivät tauolle ja tein mahdollisimman vähän töitä harjoittelun tehostamiseksi. Painoni nousikin aina 123kg:an saakka. Kuten kuvista näkyy, on paketti edelleen melko tiivis. Kolmekymppisenä päätin hoitaa opiskelut loppuun, tehdä enemmän töitä ja keskittyä perhe-elämään. Lopetin harjoittelun neljäksi vuodeksi. Tässä vaiheessa myös rasitusvammat piinasivat ja haittasivat kehittävää harjoittelua.
29v - paino 115-120kg
Kun harjoitustaukoa oli kestänyt puoli vuotta, painoa oli lähtenyt 30kg. En harrastanut mitään liikuntaa, enkä noudattanut mitään ruokavaliota. Söin vain nälän tunteen ohjaamana. Kuka sanoikaan, että laihduttaminen on vaikeaa ;)

36v - paino 98kg
Pari vuotta sitten päätin tehdä paluun salille, ilman mitään kummempia tavoitteita. Tulin siihen tulokseen, että olen maksimaalisen onnellinen, kun treenaan ja olen kunnossa. Paino nousi ensimmäisenä vuonna 18kg, ollen pääosin lihasmassaa. Kun vaa'an viisari näytti 115kg:a ja rasva% ollessa noin 25, päätin että on aika sulattaa liiat rasvat pois ja nauttia tehdyn työn tuloksista. Olen pudottanut painoa ensin kuukauden aikana 8kg:a ja myöhemmin hitaammin kahden kuukauden aikana 9 kg:a. Paino on nyt ollut pidempään 98kg:a ja rasva% noin 15. Olen tyytyväinen, mutta tulevaisuuden tavoitteena on laskea rasva% vielä kymmeneen. Palaan myöhemmin vielä käyttämiini treeni- ja ruokavaliosysteemeihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...